Ukončené projekty OP VVV
Projekt Společné vzdělávání ve Velkých Hamrech CZ.02.3.61/0.0./0.0/16_021/0004504 je spolufinancován Evropskou unií. Škola ho realizuje jako partner Města Velké Hamry v termínu od 1.8.2017 do 31.7.2020.
Projekt byl zaměřen na sociální integraci dětí a žáků včetně začleňování romských žáků do vzdělávání.V rámci projektu škola realizovala aktivity zaměřené na podporu žáků, rodičů a pedagogů školy. Jednalo se zejména o doučování žáků, volnočasové aktity pro žáky školy, podpora karierového poradenství, spolupráce se školami, rodičovské kavárny a workshopy pro rodiče a podpora pedagogů externími odborníky.
Cílem bylo snížit školní neúspěšnost žáků a připravit je k dalšímu vzdělávání na středních školách. tj. zajistit podporu žákům v ZŠ tak, aby nedocházelo k jejich selhávání ve vzdělávání a předčasnému opuštění vzdělávacího systému, primárně dokončit základní vzdělání. Vytvořit proinkluzivní prostředí v ZŠ, a to formou podpory v oblasti personální vytvořením pozic koordinátora inkluze pro obec a pro školu, nastavit podporu žákům formou doučování a rozvíjet inkluzivní prostředí formou vhodně zvolených volnočasových aktivit - kroužků. Poskytnout podporu pedagogickým pracovníkům při uplatňování inkluzivních opatření, a to poznáním příkladů dobré praxe, kontaktu s experty v oboru, cíleným sdílením zkušeností.
Realizací projektu došlo k výrazné změně v přístupu ke vzdělávání. Vytvořením užšího partnerství, společných diskuzních a vzdělávacích platforem mezi městským komunitním centrem, mateřskou školou a základní školou byl nastaven funkční systém působící na vzdělávací proces. Zaměřením na inkluzivní vzdělávání došlo k vytvoření podmínek nejen pro vzdělávání dětí se specifickými potřebami, ale i k nastartování změny, která vytváří podmínky pro individualizovaný přístup ke každému dítěti. Inkluzivní opatření ve výuce jsou prospěšná nejen dětem ze sociálně nepodnětného prostředí, ale všem dětem a žákům, které se vzdělávání společně účastní.
Podporou pedagogů a rozšířením školního poradenského pracoviště o koordinátora inkluzivních opatření se vytvořil základ pro prostředí, které umožňuje žákům rozvíjet se dle schopností a možností každého z nich.
Realizací projektu byly nastartovány tayto změny:
Všechny děti z Velkých Hamrů, pokud jim to neznemožní těžký osobní handicap (zdravotní, či mentální) budou navštěvovat místní ZŠ a vzdělávat se společně s ostatními dětmi v hlavním vzdělávacím proudu v duchu společného vzdělávání. Z dlouhodobého hlediska očekáváme lepší školní výsledky u romských dětí a jejich následné vzdělávání v systému středních škol a přirozenou integraci těchto osob mezi majoritní společnost.
Projekt Podpora vzdělávání v ZŠ Velké Hamry CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_022/0002120 byl podpořen částkou 771 661 Kč. Projekt byl realizován od 1.1.2017 do 31.12.2018.
V rámci projektu byla realizována personální podpora zřízením pozice školního speciálního pedagoga na 0,5 úvazku. Další aktivity byly zaměřené na podporu pedagogů formou vzdělávání v oblasti čtenářské gramotnosti, matematické gramotnosti a inkluze. Třetí podpořenou oblastí bylyu volnočasové aktity pro žáky ZŠ, a to čtenářské kluby a klub logiky a deskových her.
Podpora kvalitních poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních zaměřených na podporu inkluze: Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR) CZ.02.3.62/0.0/15_001/0000584
Naše škola byla zapojena do projektu na základě smlouvy o spolupráci.
Obsah projektu:
- implementace jednotných pravidel poskytovaných poradenských služeb;
- ověřování poskytovaných podpůrných opatření;
- podpora vybraným školám, kde se dlouhodobě nedaří podpora žáků se speciálními potřebami a jsou současně problémy vyplývající z odlišných životních podmínek;
- vzdělávání pedagogů formou Programů DVPP- podpora změn vyplývajících z §16