Projekty s podporou MŠMT
Pokusné ověřování - Vzdělávací programy paměťových institucí do škol
Naše škola je jednou ze škol v ČR, kde probíhá pokusné ověřování využití vzdělávacích programů paměťových institucí ve školách při výuce. Program probíhá od 1.9.2017 do 31.8.2018.
Žáci naší školy v rámci projektu navštíví několik muzeí. Je jim z programu hrazena doprava a vstupy do těchto institucí. Žáci obdrží pracovní listy, se kterými následně pracují i ve výuce ve škole.
Škola na zajištění těchto aktivit má k dispozici 122 500 Kč.
Více informací najdete zde (Velikost: 1.81 MB)
Program "Hodina pohybu navíc"
Naše škola se ve školním roce 2016/2017 zapojila do pokusného ověřování programu "Hodina pohybu navíc", které bylo vyhlášeno MŠMT v roce 2015 a následně o jeden školní rok prodlouženo.
Jsme jednou z 350 základních škol, kde se program testoval. V naší škole se pod vedením paní učitelky Lenky Niedermertlové a paní učitelky Soni Šourkové do projektu zapojilo 32 žáků z 2. a 3. ročníku.
Výuka probíhala dle programu Metodické doporučení pro vedení pohybových aktivit. Paní učitelky se zúčastnily semináře v Praze a následně dostávaly podporu od organizátorů. Proběhla i hodnotící návštěva přímo ve škole. Do hodnocení programu se zapojili také rodiče žáků, kteří vyplnili dva dotazníky – na začátku projektu a na jeho závěr.
Všem, žákům, učitelkám i rodičům se program velmi líbil, děti si osvojily spoustu nových dovedností, škola získala nové podněty na práci s dětmi a na závěr projektu i krásné pomůcky pro pohybové hry.
Projektem bylo naplněno motto:
„Přišel ke mně míč, mám ho, užiju si ho!“
Společně k toleranci a spolupráci
Naše škola realizuje dlouhodobý projekt na podporu aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování žáků. Pro rok 2016 byl podpořen MŠMT dle rozhodnutí 0154/PK/2016 částkou 66 000 Kč. V rámci projektu proběhla řada zajímavých aktvit, například stmelovací dny v září 2016. Motivační koncert Radka Bangy pro žáky 2. stupně a exkurze do památníku Terezín.
Podpora romských žáků v ZŠ Velké Hamry
Projekt podpořen MŠMT v rámci neinvestiční dotace ze státního rozpočtu České republiky na rok 2016 částkou 66 000 Kč.
Projekt se zaměřil na dvě oblasti, a to na přípravu romských dětí do školního vzdělávání včetně podpory jejich rodičů a na podporu zvýšení školní úspěšnosti žáků. Hlavní cílovou skupinou byly děti předškolního věku a žáci zejména nižších ročníků ZŠ žijících ve Velkých Hamrech, včetně sociálně vyloučených lokalit.
Projekt vychází z koordinovaného přístupu při začleňování romských rodin do společnosti. Nejedná se tedy o izolovanou snahu podpořit žáky, ale navazuje na práci s celými rodinami. Realizátoři projektu úzce spolupracovali s pracovníky města, zejména terénní sociální pracovnicí.
Hlavním cílem bylo zvýšit úroveň jazykové kompetence a podpořit kognitivní rozvoj dětí a žáků formou individuální podpory speciální pedagožky, která se věnovala dětem i poskytovala podporu jejich rodičům a ostatním pedagogům.
Kromě přímé speciálně pedagogické podpory se projekt zaměřil na zapojení žáků do volnočasových aktivit při základní škole. Romské děti byly podpořeny v účasti na pěveckém a výtvarném kroužku, na sportovních aktivitách – plavání, Hodina pohybu navíc a zejména v účasti na Čtenářském klubu.
Díky systematické podpoře se zlepšil prospěch zapojených žáků a jejich přirozená integrace do dětských kolektivů. Realizace projektu vytvořila podmínky pro další spolupráci mezi školou a městským komunitním centrem, zlepšila se komunikace mezi romskými rodinami a školou.
Díky projektu se škola vybavila 5 tablety s výukovými programy, které umožňují romským dětem využívat pro své vzdělávání moderní metody práce a usnadňují práci pedagogických pracovníkům při poskytování cílené podpory každému žákovi individuálně.
Asistence pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním
V naší škole působí již od roku 2014 asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodnění. Jejich činnost spočívá v podpoře pedagogů ve třídách, kde se vzdělávají žáci se sociálním znevýhodněním a v přímé podpoře těchto žáků formou pomoci při přípravě na vyučování. Asistenti také pomáhají ke zlepšení komunikace mezi rodinou a školou. Jejich působení je jednoznačně pozitivní a pomáhá eliminovat selhávání žáků z této sociální skupiny. V roce 2016 v rámci Rozvojového programu MŠMT podpořilo rozhodnutím č. 118233441/2016 činnost 2 asistentů pedagoga částkou 240 648 Kč na období leden - srpen 2016 a částkou 120 314 Kč na období září - prosinec 2016.
Díky této podpoře se daří zvýšit školní úspěšnost jinak ohrožených žáků.
Rozvojový program MŠMT na podporu školních speciálních pedagogů
V roce 2016 se podařilo díky podpoře v rámci Rozvojového programu MŠMT na podporu školních psychologů a školních speciálních pedagogů ve školách stabilizovat školní speciální pedagožku v naší základní škole. Mgr. Lenka Kořínková poskytuje přímou podporu žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a žákům ze sociálně znevýhodněného prostředí. Formou individuální péče posliluje jejich oslabené funkce.
Dále poskytuje podporu dalším pedagogickým pracovníkům - učitelům a asitentům pedagoga tak, aby podpora žáků byla co nejefektivnější.
Celková finanční podpora školního speciálního pedagoga v roce 2016 činila 165 535 Kč.